KOMENTATORIAUS RUBRIKA: SENOLIS, SAULIUS IR BRUNO APIE STEBUKLINGUOSIUS FOTOAPARATUS

(Last Updated On: 2011-02-09)

uagadugu komentatoriai sureagavo į tai, kad LNK gyrėsi serialo Pavogta laimė filmavimo novatoriškumu: serialas „Pavogta laimė“ filmuojamas moderniausia įranga, kuria šiuo metu sukami žinomiausi Holivudo serialai, tokie kaip „Daktaras Hausas“.

Pirmas buvo Senolis, vožęs LNK savimeilei tiesiai šviesiai: paskutinis “Daktaro Hauso” sezonas buvo filmuotas fotoaparatu.

Galvojau, kad pasišaipė, bet, pasirodo, ne viskas taip paprasta. Štai, Sauliaus papildymas: besidomintiems naujomis filmavimo technologijomis aišku, kad naujos kartos foto aparatais galima filmuoti aukšta HD rezoliucija, kurios seno modelio kameros tikrai neturi. Fotoaparatai (specializuojasi Nikon) savo parametrais nelenkia RED tipo kamerų, kurios filmuoja 2K kino rezoliucija. Tačiau dėl didesnių optikos galimybių ir pasirinkimo ši filmavimo technologija lenkia įprastą, net HDV TV formato kamerų kokybę. Tiesa, kasdieniniam televiziniam darbui tai nėra labai patogu – dideli duomenų kiekiai, spartesnės montažinės, garso įrašymo problemos, nes būtinas garso režisierius. Tačiau TV serialų ir reklamos gamybai tai labai moderni, kompaktiška technologija.

Didelį komentarą parašė Bruno, jau kritiškiau atsiliepęs apie profesionalų filmavimą fotoaparatu, bei atskleidęs dar daugiau detalių apie visus tuos stebuklus. Tiesa, jo komentarą reikėjo kiek stipriau perrikiuoti, sulietuvinti ir pritaikyti tiems skaitytojams, kurie yra kiek toliau nuo televizinės sferos: House M.D. (“Daktaras Hausas” – uagadugu) berods vienas sezonas (5) buvo nufilmuotas suCanon 5D mark II fotoaparatu. ir tas faktas panaudotas self promui (savireklamai – uagadugu). o aš labiau įtariu ne self promo, o cross promo (nežinau, kaip versti šitą terminą – juo apibūdinamas reiškinys, kai vienu kartu reklamuojami keli produktai ar paslaugos – trumpiau šnekant, nušaunami du zuikiai vienu šūviu – uagadugu) arba PR (viešieji ryšiai – uagadugu), už kurį TV kanalas ir prodiuseriai gavo pinigo. Canon kaip tik paleido šitą produktą, jiems reikėjo pasaulinio masto PR. http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=3472

Skaityk  TV3 BAIGIA "KELIĄ NAMO" IR VIRS MUILĄ IŠ MENAMO MIOS ŽUDYMO

Buzzu (šiuo atveju reiktų versti kaip reklaminį triukšmą – uagadugu) pasirūpinta stipriai. Rezultatas, kad ir toks: http://philipbloom.net/2010/04/10/house-season-finale-shot-entirely-with-canon-5dmkii/

VRS visgi suprato gerokai sekliau reikalo esmę ir pasigyrė, kad pavarė kaip ir Hauso kūrėjai. Tiek jau to…

Reklamos Lietuvoje (ir ne tik) jau seniai filmuojamos HD (3 ar 4 RED kameros yra rinkoje), nemažai dirbama ir su fotoaparatais, ypač dabar, kai filmuojant video jau veikia autofokusas. Pusė nedidelio biudžeto reklamų turbūt yra filmuojama su fotoaparatais.

Ir dar. Svarbu – kodėl HD – ne argumentas mums?

HD vs PAL (arba SD): HD turi 1920x1080px rezoliuciją. Taip nufilmuojama. O transliuojama PAL (720x576px). Filmuojama didesne rezoliucija – taip atsiranda vaizdo aštrumas, daugiau taškų.

Bet, lyginant su kino juosta, prarandamas “gylis”. Dėl to iki šiol yra serialų, filmuojamų juosta. Lietuvoje kino juosta nefilmuojama Lietuvoje kino juosta televizinėms reikmėms nefilmuojama, lietuviškų HD kanalų dar nėra, todėl HD nėra argumentas žiūrovui.

Gal būt yra montuotojui ir prodiuseriui (kadravimo, stabilizavimo galimybės yra). PR/promo prasme – taip:  žiūrėkit, naudojam “rocket science” (dirbame labai aukšto lygio vizualiųjų efektų režimu – uagadugu), kad pateiktume jums naują humoro serialą.

Jeigu atsiras norinčių įsijungti į diskusiją – visuomet prašom.

Bet kol kas aš darau savo išvadą – teisūs tie, kurie teigia, kad dalis Daktaro Hauso buvo filmuojama fotoaparatu, o todėl, žiūrint tiesmukai, LNK gyrimasis Pavogtos laimės gamybos pranašumais yra naivus. Bet visai nesu tikras, ar ta situacija tokia jau tiesmuka…

O nusipirkę didelius ir brangius KTS, neaišku, ar ramiai miega naktimis. Žiū, susimes kokia chebrytė kelias dešimtis tūkstančių ir, jei turės ne tik apsukrumo, bet ir talento su energija, su pagerintu fotoaparatu kurs ne prastesnius serialus, nei kokie rinkos hipopotamai.

Skaityk  TV3 VADOVYBĖ: K. KRIVICKO POZICIJOS SILPNĖJA?

Ypač, kai hipopotamų technika pasenusi.

Please wait...
Kategorijos:  Komentatoriaus rubrika, Konsumerika, Rinka, Technologijos
Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

18 komentarai:

  1. Vytas | 9 vasario, 2011 at 15:08

    Paskutiniu metu nemazai (o gal ir visi didesni) TV3 renginiai perejo ir 16:9 formata. Zinant, kad TV3 dazniausiai dirba Katalikai KTS, tai matyt jie neseniai isigijo pilna kts veikianti 16:9 formatu. Nors gal ir menkas cia patobulinimas, nes kazkur girdejau, kad eurolyga planuoja pereit ant HD. o katalikam iki HD KTS truksta poros milijonu investiciju.. Bet tas placiaekranis formatas bent jau leidzia isnaudoti didelius tv, o tai irgi jau sveikintina.

    Please wait...
  2. bruno | 9 vasario, 2011 at 15:24

    Uagadugu, dar ta vieta, kur sakoma, kad Lietuvoje kino juosta nefilmuojama. filmuojama dar vis, bet ne TV produkcija. čia apie ją kalba. ačiū už pacitavimą:)

    Sauliau, 1920*1080=2.073.600, kas ir yra 2K rezoliucija.

    Please wait...
  3. SR | 9 vasario, 2011 at 15:32

    “Bet, lyginant su kino juosta, prarandamas “gylis”. Dėl to iki šiol yra serialų, filmuojamų juosta. Lietuvoje kino juosta nefilmuojama, lietuviškų HD kanalų dar nėra, todėl HD nėra argumentas žiūrovui.”

    Filmuojant TV kameroms pagrindine problema ir yra didelis “ryskumo” gylis, kas trukdo graziai izoliuoti pirma plana (kas fokuse) nuo fono ir sukuria “pigaus” ir nekokybisko vaizdo ispudi. Ir kaip teisingai pamineta, didinant kameros rezoliucija, kokybe siuo aspektu negereja.

    Ryskumo gylis (kitaip sugebejimas izoliuoti fokuso plokstuma nuo fono) priklauso nuo optikos, atstumo iki objekto bei sensoriaus dydzio (istrizaines). Kuo didesnis sensorius tuo lengviau izoliuoti objekta nuo fono ir tuo paciu tuo “solidesnis” vaizdo perteikimas (ir ne vien del ryskumo zonos plocio). Nikon D3s, Canon 5D II ir pan. sensoriaus istrizaine 45 mm, kino juostos (taip pat RED kameru) 28 mm, o iprastiniu 2/3″ kameru tik 11 mm.

    Kitas aspektas, kad didesnis sensorius paprastai jautresnis sviesai, todel lengviau kurti “naturalaus apsvietimo” scenas, a la prie zvakiu sviesos.

    Taciau filmuot DSLR’ais kol kas mazochizmas, bet jei nori maksimalios kokybes be milijonu, tai kino kokybe darosi ranka pasiekiama.

    Please wait...
  4. ztkp.lt (Paulius) | 9 vasario, 2011 at 16:37

    Atsiminiau citatą iš dokumentinio filmo “Synth Britannia” apie tai, kaip ~1979 metais pradėjo plisti sintezatoriai ir išpopuliarėjo synthpop’as. Kalbinamas Andy McCluskey, grupės “Orchestral Manouevres in the Dark” lyderis: “Kažkodėl visi pradėjo aiškinti, kad su tokia aparatūra bet kas sukurtų hitą – bet gi nėra ant sintezatoriaus mygtuko, kuris, paspaudus, iškart parašytų populiarią dainą. Kita vertus, jeigu toks būtų buvęs, būčiau jį spaudinėjęs ne mažiau, nei kas nors kitas.” Taip ir čia – ar yra ant kamerų koks nors mygtukas, kurį paspaudus būtų sukurtas geras serialas? Turbūt kad ne. Vaizdas yra viena, o turinys – visai kas kita…

    Please wait...
  5. Bunnie | 9 vasario, 2011 at 15:45

    Kolegos, praleidot ESMINĮ privalumą, kodėl HD filmuojantis fotoaparatas yra labai patrauklus vaidybinės produkcijos filmavimui.

    Didždiausias filmuojančio fotoaparato džiaugsmas yra tas, kad su juo gali filmuoti naudodamas standartinį fotoaparato objektyvą, kuris sukuria nepalyginamai (daug kartų) geresnį ir kokybiškesnį vaizdą, nei standartinės reportažinės kameros (su kuriomis lietuviški serialai buvo filmuojami iki šiol). Tie pusiau profesionalūs, bet tikrai kokybiški foto-objektyvai, palyginus – labai pigūs – gali neblogą nusipirkti už kokius 500-2000 Lt (priklausomai nuo to, kokių “navarotų” nori). Bet užtat vaizdo skirtumas – kaip diena ir naktis. Su tokiu fotoaparatu gali išgauti visiškai kitą kadro gylį, visai kitokios spalvos (nes ir fotoaparato matrica visai kitos kokybės), na ir kiti džiaugsmai beigi malonumai. Na, ir pats fotoaparatas kainuoja nuo kokių 2500 Lt – nepalyginsi su HD kamera!

    Kalbėdami apie fotoaparatus nepamirškime, jog kalbame ne apie “muilines”, o apie normalius, pusiau profesionalius / profesionalius veidrodinius skaitmeninius fotoaparatus, su kuriais anksčiau buvo galima daryti tik puikias nuotraukas, o dabar galima taip pat puikiai filmuoti.

    Na, o visos Betacam arba DV kameros, kuriomis iki šiol Lietuvoje buvo filmuojami serialai, turėjo standartinius televizinius objektyvus, skirtus daugiausiai reportažiniams filmavimams, ir todėl perteikiančius plokščią vaizdą, kuriame viskas ryšku ir neįdomu – ką ir matėme lietuviškų serialų vizualikoje. Specialūs televiziniai (jau nekalbant apie kino) objektyvai yra žiauriai brangūs, o be to daugelis lietuvių naudojamų kamerų išvis neturi objektyvo keitimo galimybės.

    Kol kas filmuojant fotoaparatu, ko gero, labiausiai pjauna viena problema – fotoaparatai filmuoja į standartines SD korteles, į kurių didžiausią telpa ne daugiau kaip 5 min. HD video medžiagos. Todėl nufilmuotą medžiagą reikia nuolat perrašinėti į kompiuterį. Kai atsiras fotoaparatai, kurie galės medžiagą perduoti “kiaurai” – per kokį HDMI išėjimą tiesiai į kompiuterį – šitos problemos neliks. Tuomet, realiai tuos fotoaparatus galima bus jungti į tą patį KTS’ą ir daryti pirminį montažą per pultą.

    Please wait...
  6. Tomas | 9 vasario, 2011 at 15:48

    Jeigu Tv3 tik dabar pereidinėja prie 16×9 formato, tai atkreipkite dėmesį į LTV, kuri šiuo formatu didesnius renginius transliuoja jau beveik metai laiko. Kad ir ta pati Eurovizija, ar Triumfo arka ir kiti panašūs dalykai.

    Please wait...
  7. bruno | 9 vasario, 2011 at 15:50

    SR, pritariu ir lenkiu galvą prieš tamstą. aš bandžiau kuo trumpiau išsireikšti plačiajai auditorijai, dėl to taip ir paslydau:)

    Please wait...
  8. praeivis | 9 vasario, 2011 at 16:34

    Aš tai visiškai nuo to nutolęs, bet kiek prisimenu, tai buvo nufilmuota tik vieno DH sezono paskutinė serija. Ir vargo su spalvom jie turėjo tiek, kad vėliau buvo parašytas visas straipsnių ciklas kodėl dar negalima filmuoti su fotoaparatais. Dabar jau tikrai nerasiu nuorodų į tuos straipsnius, bet norintys tikrai ras informacijos apie problemas iškylančias bandant filmuoti fotoaparatais kurie ne tik su spalvoms turi problemų, bet ir problemos kai kadre daug judesio ir nespėjama išsaugoti pilnas kadras ir panašiai.

    Please wait...
  9. Domikadza | 9 vasario, 2011 at 17:36

    Bunnie rase <>
    Sena info 🙂 Canon 5D mark II filmuoja i CF (compact flash) ir i 16 G kortele telpa virs 40 min HD vaizdelio. Bet yra ir didesniu CF. Taip, kad…:)

    Please wait...
  10. newcomer | 10 vasario, 2011 at 01:11

    Labai daug prirasyta apie dslr vs. camera.
    Bent jau as sau isvadas pasidariau tokias:
    Turi chebros (maziausiai 5 zmones) kurie gali aptarnauti tavo fotoaparata – pirmyn, bus pigiai ir geras rezultatas. Beje, dar butinai reikia nepamirsti susipirkti kokiu 20 su fotoaparatu nekomplektuojamu, skirtingu gamintoju priedu. Visa tai realizuoji – super. Na dar po to su aliasingu pavargsti, nes gi dslr’as skipina sensoriaus linijas.
    Nori filmuot reportus/indie/bet ka kita ir esi vienas (arba dviese) – issitrauki kamera, paspaudi “ON” ir filmuoji. Be parkiu. O ka jau kalbet apie kameru gyvavimo laika rinkoje ir aplink jas sukurtus workflowus ir t.t.
    Linksmumo delei as taip ir matau vaizdeli… atbega su fotiku, issipakuoja dezutes, rencia aplink ji karkasa, suka priedus, jungia mikrofonus 😉 ir jau tada, po tu keliu valandu eina filmuot 🙂

    Beje, jeigu jau kalbam apie rocket sience 🙂 DSLR’as gali buti is kino rinkos dings taip greitai kaip atejo. Nes sitoje rinkos dalyje pradejo zaisti rimti dedes. Jau kuri laika paleistas ir visais atzvilgiais dslr’ams i kaulus dauzo Panasonic AF100 (http://pro-av.panasonic.net/en/af100/)
    Sony ka tik paleido sviezuteli F3K kuris suvarto visus fotikus, ta pati panasonika ir kainuoja tik 23k $ (kas yra labai nedaug, nors ir nelygintina su ~5k $ kainuojanciu Panasonico AF100). Siaip ar taip sitie abu sviezuteliai fainuciai daikciukai natyviskai priima PL lesius (prime lenses) kurie naudojami kino kamerose 🙂

    issipleciau… 🙂

    Please wait...
  11. uagadugu | 10 vasario, 2011 at 10:59

    Gerai gerai, newcomer. Taip dažniau. Naujų žinių įnešei į diskusiją.

    Please wait...
  12. Vytas | 10 vasario, 2011 at 08:43

    Tomai, LTV gal ir filmuoja 16:9, bet rodo vistiek senoviniu formatu 4:3, perkonvertuoja. Tuo tarpu tv3 gali pastebeti kaip persijungia vaizdas po reklamos kuri yra 4:3, i rengini ar filma kuris ya 16:9. TV3 zenkliukas jau nebera juodam fone, jis pilnai isipaiso i placiaekrani kadra, kuri didelis telikas iszoomina, taip kad krastuose neliktu juodu juostu. Beje su filmais taip daro ir LNK.

    Please wait...
  13. Vytas | 10 vasario, 2011 at 16:31

    Kadangi pas mane senovinis telikas, tai nezinau kaip ant 16:9 rodot, bet matosi, kad persijungia. Matyt siuo atveju jiems butu nesunku pereiti ant 16:9 transliavimo, tuo tarpu LRT rodomas laidas sukonvertuoja pries rodyma ir gaunas, kad ju laidos duomenu bazej yra 4:3 formatu. Tuo tarpu LNK ar TV3 saugo 16:9 ir tik transliavimo softas perkonvertuoja. Ar ne taip?

    Please wait...
  14. skridus | 10 vasario, 2011 at 15:44

    apie 16:9
    Deja, Vytai, turiu nuliūdinti: tiek TV3 tiek LNK 16:9 vaizdą taip pat performatuoja į 4:3 dadėdami juodas juostas viršuje ir apačioje. Tai yra šioks toks žingsniukas į priekį, nes anksčiau 16:9 medžiaga buvo tiesiog perrašoma į 4:3 formatą, o dabar matosi, kaip kažkas persijungia ir vaizdui uždedamos juostos.
    Tikrą 16:9 rodo pvz. BBC. Tuo nesunku įsitikinti. Aš DVB-T priiminėju su homecast imtuvu ir ten meniu yra perjungimas 4:3-4:3 kažkas (neprisimenu)-16:9. Taigi jei formatą išrinksime 4:3, tai BBC rodys per visą ekraną ir bus ‘ištemptas’ aukštyn-žemyn vaizdas, tuo tarpu LNK ar TV3 rodant 16:9 formatą – vaizdas bus normalus. Ką tai reiškia ir kodėl LNK ar TV3 rodymas blogiau? Tai reiškia tai, kad BBC rodo 16:9 vaizdą per visą PAL (720×576 taškų) formatą, todėl mes matom ištemptą vaizdą, o LNK ar TV3 rodo tik dalį PAL formato, kita dalis yra juodos juostos viršuje ir apačioje, todėl pats vaizdas turi mažiau taškų ir aišku kokybė blogesnė.
    Aš tai parašiau ne tam kad įrodyčiau jog LNK ar TV3 daro blogai. Jie taip daro todėl kad dauguma televizorių Lietuvoje kol kas 4:3 formato, todėl rodyti ‘tikru’ 16:9 formatu reikštų ‘nuskriausti’ didesnę žiūrovų dalį.

    Please wait...
  15. skridus | 10 vasario, 2011 at 17:45

    turbūt taip ar kažkaip panašiai 🙂

    Please wait...
  16. bruno | 10 vasario, 2011 at 21:11

    skridus: TV turi nustatymą šitoj vietoj – zoom’ai, automate ir pan. per painiai nuaiškinote, kas darosi ir sunku patarti, bet aišku, kad universalių vaistų nėra.

    newcommer: respecta. kaip didelis realistas visgi sakau. max 5k eur LT TV rinkai tinka. Fotikai tinka serialo, reklamos ar įvykio (event) filmavimui. visur kitur kiek matau ir žinau drožiam beta SP!, miniDV, DV ir vėliau jau košė – XD ir pan. workflow montažinėse, tenka pripažint, košė. nes archyvai – pusiau DV AVI, pusiau juostos.

    Please wait...
  17. skridus | 11 vasario, 2011 at 08:41

    bruno:
    akivaizdu kad aiškinu per painiai, nes aš net nebandžiau patarti (ar paklausti) kaip nustatyti televizorių, o norėjau tik konstatuoti tą faktą, kad lietuviškos televizijos nerodo pinaverčio (išnaudojant visus PAL taškus) 16:9 formato.
    O tai ką rodo yra ne kas kita kaip 4:3 ekranas su papildomis juodomis juostomis ir 16:9 vaizdu.

    Please wait...
  18. Domikadza | 13 vasario, 2011 at 01:05

    newcomer, is tavo pasakojimo apie DSLR’us susidaro ispudis, kad esi tik skaites kazkokiu skeptiku straipsnius, o realiai dirbanciu net nesi mates.
    Kam vienam fotikui reikia 5 aptarnaujanciu zmoniu? Net kino kamera tiek personalo neturi.
    Kam reikia vienam fotikui 20 priedu? Nebent ruosies is fotiko padaryt malunsparni.
    Toliau kainu lyginimas. 5D mark II kainuoja 6500 Lt + objektyvai. Cia islaidos priklauso nuo to ko nori. Bet duodu 100%, kad uz 15000 paimsi labai gera 3 objektyvu rinkini. (nepamirksim, kad kalbam apie HD) O isskirtiniams atvejams foto objektyvus galima tiesiog issinuomot. SVARBIAUSIA, kad fotikui objektyva pakeisi, o daugeliui kameru – ne.
    CF 16 (korteles) apie 250 – 300 Lt (virs 40 min HD)
    Lieka statyvas, monitorius, mikrofonai – kas reikalinga ir kamerai
    Didziausias minusas, fotikai nesusitvarko su garsu, todel garsa reikia rasyti atkirai ( jei vaidybine scena). Bet jei nori padaryt tik reportaza su vienu zmogum, uzteks ir fotiko garso bloko. Ir fotiko paruosimas darbui toli grazu neuztrunka keliu valandu, nebent JUS savo fotika kiekviena karta pafotografaves isrenkat iki vartzteliu.
    Tiesa dar yra sistema ant kurios pritvirtinus fotika, jis tampa kamera – galima naudot ivarius filtrus, folowfocusa, peties atrama, judesio stabilizavima ir pan. Bet ir be sitos sistemos zmones puikiai dirba.

    Vienu zodziu nera HD kameros uz tokia kaina, kuri duotu tiek galimybiu, kaip DSLR’as. Ta patvirtina ir faktas, kad toj pacioj USA labai daug mazo biudzeto filmu yra filmuojam butent su fotikais, o ne su kamerom.

    Please wait...

Palikite komentarą